Persoonlijke Account Algemene Voorwaarden

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Algemene Voorwaarden

1. Aan de slag met bunq

Welkom bij bunq – bank of The Free! Wij zijn een moderne bank die zich inzet om bankieren simpel, transparant en toegankelijk te maken voor iedereen. Als bunq-gebruiker heb je toegang tot allerlei functies en diensten ontwikkeld om je te helpen met het beheren van je geld en om te bankieren als een local. Dit loopt uiteen van directe betalingen tot budgetteringsgereedschappen en spaardoelen.

Deze voorwaarden schetsen de rechten en verantwoordelijkheden van zowel jou als bunq wanneer je gebruikmaakt van ons bankplatform. We weten dat juridische documenten zoals deze ontmoedigend kunnen zijn, dus hebben we ons best gedaan om ervoor te zorgen dat onze voorwaarden geschreven zijn in duidelijke taal die makkelijk te begrijpen is.

Voordat je bunq gaat gebruiken, raden we je aan deze voorwaarden zorgvuldig door te lezen zodat je weet wat je kunt verwachten. Als je het niet eens bent met ze, zul je onze diensten niet kunnen gebruiken. Als je vragen of zorgen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons support team. Door gebruik te maken van bunq, ga je akkoord met deze voorwaarden, dus laten we beginnen!

Wanneer je een account bij ons opent, sluit je een overeenkomst met bunq B.V., een Nederlandse financiële instelling, en niet met een van onze buitenlandse branches. Dit betekent dat je een Nederlands account hebt, gereguleerd door Nederlands recht, ongeacht of een niet-Nederlands Internationaal Bankrekeningnummer (IBAN) aan jouw account gekoppeld is.

Om onze bankvergunning te zien, kijk in het ‘bankregister’ dat wordt geleverd door De Nederlandsche Bank op www.dnb.nl. Om ons te vinden in het Nederlandse Handelsregister (Kamer van Koophandel), zoek naar bunq B.V. of het volgende nummer: 54992060.

Als je een kopie van de overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden wilt hebben, laat het ons weten en we sturen ze je via e-mail toe.

Wil je ons een ansichtkaart sturen? Ons adres is Naritaweg 131-133, 1043 BS Amsterdam.

2. Privacybeleid

We willen zeker zijn dat je begrijpt hoe we met je persoonlijke informatie omgaan. Neem even de tijd om het bunq Privacybeleid aandachtig door te lezen. Het geeft belangrijke informatie over hoe we jouw persoonlijke gegevens verzamelen, gebruiken en delen. Door onze Diensten te gebruiken, stem je in met ons Privacybeleid.

3. Communicatie

Maak je klaar voor updates, want we gaan je pushberichten sturen! Door deze Overeenkomst te accepteren geef je ons toestemming om jou updates te sturen via pushberichten. Als je je bedenkt en deze berichten niet meer wilt ontvangen, kun je ze altijd uitzetten in je apparaatinstellingen. Let op dat als je ervoor kiest om pushberichten uit te schakelen, dit invloed kan hebben op je gebruik van onze Diensten.

We communiceren altijd met jou in het Engels of de taal van je land van verblijf. Je kunt verwachten nieuws van ons te ontvangen via de chatfunctie van de bunq-app of via e-mail. We gebruiken geen andere middelen om met je te communiceren. Om ervoor te zorgen dat je geen belangrijke berichten mist, raden we je aan om regelmatig de chatfunctie te controleren.

Als je ooit twijfelt of een bericht van ons is, of als je een bericht verwachtte maar het niet ontvangen hebt, neem dan contact op met ons supportteam via chat. Wij zijn er altijd om te helpen.

4. Feedback

Wil je een vraag stellen of een compliment geven? Gebruik voornamelijk de chatfunctie in de bunq-app (support-chat) voor persoonlijke zaken of als je een klacht hebt. Als je om wat voor reden dan ook niet in staat bent om de support-chat te gebruiken, kun je ons ook bereiken via e-mail op support@bunq.com.

We houden van gebruikersfeedback! Dus geef ons eventuele suggesties of opmerkingen die je hebt. Om jouw feedback om te zetten in geweldige nieuwe functies en producten, zijn we vrij om de gegeven feedback op elke manier te gebruiken die we geschikt achten zonder enige verplichting of beperking.

5. Klachten

Als je een klacht of opmerking hebt, zijn we hier om je te helpen. Je kunt informatie vinden over onze klachtenprocedure op onze website.

We zijn ook lid van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), een onafhankelijke instelling die klachten over financiële diensten behandelt. Als je onze interne klachtenprocedure hebt doorlopen en nog steeds hulp nodig hebt bij het oplossen van het probleem, kun je bij Kifid terecht voor assistentie. Het oordeel van de Kifid Beroepscommissie is bindend voor ons. Houd er rekening mee dat de geschiktheid om naar Kifid te gaan bepaald wordt door hun regels en regelgeving. Je kunt meer informatie over Kifid vinden op hun website.

Indien gewenst kun je ook een beroep doen op een autoriteit of organisatie in jouw land van verblijf. Wij kunnen je op verzoek meer informatie geven over je opties.

6. Wijzigingen in de Algemene Voorwaarden

We kunnen deze algemene voorwaarden van tijd tot tijd wijzigen, bijvoorbeeld als we nieuwe functies introduceren of om juridische redenen. Wijzigingen worden twee maanden na publicatie van kracht. Wijzigingen met betrekking tot nieuwe functies of wettelijke vereisten zullen onmiddellijk van kracht worden. Door onze diensten te blijven gebruiken na de datum waarop we deze overeenkomst bijwerken, ga je akkoord met de nieuwe versie van de overeenkomst.

Als je het niet eens bent met de bijgewerkte algemene voorwaarden, heb je het recht om onze overeenkomst met jou te beëindigen (je kunt onmiddellijk beëindigen). Als je onze diensten blijft gebruiken, accepteer je de gewijzigde algemene voorwaarden.

Als je in Duitsland of Oostenrijk bent, heb je twee maanden de tijd om de wijzigingen te accepteren nadat we ze hebben gepubliceerd. Als je binnen deze twee maanden niet akkoord gaat met de nieuwe algemene voorwaarden, kunnen we je account opschorten. Als je het niet eens bent met de nieuwe algemene voorwaarden, kun je stoppen met het gebruiken van onze diensten en onze overeenkomst beëindigen.

7. Geschillenbeslechting

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op je persoonlijke rekening bij bunq en op alle andere diensten of producten die wij je leveren. We moeten schriftelijk akkoord zijn voor elke andere overeenkomst om geldig te zijn.

Je kunt het saldo op je rekening(en) alleen aan ons verpanden. Alle andere panden zijn nietig. Je kunt je rechten en verplichtingen onder deze voorwaarden en de overeenkomst niet overdragen zonder onze goedkeuring.

Als een rechter oordeelt dat een deel van deze Algemene Voorwaarden ongeldig is, blijven de overige delen nog steeds van kracht. We zullen alleen het ongeldige deel wijzigen om het zo min mogelijk te herstellen. De titels en koppen in deze Algemene Voorwaarden zijn alleen ter referentie. Voorbeelden zijn geen volledige lijst en er kunnen andere opties bestaan. Als we op enig moment een bepaling niet afdwingen, betekent dit niet dat we het later niet zullen afdwingen.

8. Toepasselijk recht

Deze overeenkomst is onderhevig aan de wetten van Nederland. Echter, eventuele consumentenbeschermingswetten die van toepassing zijn in jouw land blijven nog steeds geldig. Als er een geschil is, zal dit worden opgelost door de rechtbanken in Amsterdam (Nederland) of de rechtbanken in je woonplaats.

9. Toegankelijkheid en accountvereisten

9.1 Persoonlijk

Bij bunq hebben we bepaalde informatie van je nodig om aan de wet te voldoen en om onze diensten aan jou te leveren. Geef ons volledige en nauwkeurige informatie en laat het ons weten als er iets in je persoonlijke leven verandert. Het is belangrijk om te weten dat we niet verantwoordelijk zijn voor eventuele gevolgen die voortkomen uit onvolledige of onjuiste informatie of het niet up-to-date houden van je gegevens bij ons.

Om een account te openen, moeten we je leren kennen. Tijdens het registratieproces zullen we je om je persoonlijke gegevens en documenten vragen. Wees eerlijk en voer het proces uit zoals geïnstrueerd op bunq Together. Om in aanmerking te komen voor een bunq-account, moet je:

  • inwoner zijn van de Europese Economische Ruimte, in een van de landen waarin we actief zijn (Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden). Als je geen Europese burger bent, maar je woont in een van de landen waarin we actief zijn, controleer dan welke documenten gebruikt kunnen worden om je aan te melden;

  • meerderjarig zijn of toestemming hebben van je wettelijke vertegenwoordiger als je minderjarig bent;

  • het registratieproces naar waarheid hebben voltooid en ons alle informatie (incl. documenten) hebben verstrekt die we hebben gevraagd;

  • en niet op enige sanctielijsten staan of zijn beschuldigd, gearresteerd of veroordeeld voor een ernstig misdrijf zoals financiële criminaliteit, terrorisme, corruptie, belastingovertreding, handel, georganiseerde misdaad of enige andere vergelijkbare activiteit;

  • We hebben je bunq-account niet eerder om welke reden dan ook gesloten of geblokkeerd.

In bepaalde omstandigheden kunnen we naar eigen goeddunken besluiten geen account voor je te openen om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen of omdat je risicoprofiel niet past bij ons risicoappetijt.

9.2 Minderjarigen

Als je jonger bent dan 18 en een account bij bunq wilt openen, geweldig! Voltooi het registratieproces en laat ons weten wie je ouder(s) of andere wettelijke vertegenwoordiger(s) zijn.

Als minderjarige zijn jouw wettelijke vertegenwoordiger(s) verantwoordelijk voor jouw acties. Dus we hebben hun goedkeuring nodig zodat je het account kunt gebruiken. We sturen een goedkeuringsverzoek naar jouw wettelijke vertegenwoordiger(s), die het kunnen goedkeuren via hun eigen bunq-account.

Goedkeuring van je wettelijke vertegenwoordiger(s) betekent dat je jouw bunq-account en gerelateerde diensten onafhankelijk kunt gebruiken, maar ze blijven wettelijk verantwoordelijk voor jouw acties. Jouw wettelijke vertegenwoordigers delen dezelfde rechten en plichten met betrekking tot jouw bunq-account. Ze kunnen hun toestemming op elk moment intrekken, wat ons akkoord met jou zou beëindigen en hen toegang zou geven tot de fondsen op jouw account.

9.3 Zakelijk

Om aan de wet te voldoen en je beter van dienst te zijn, hebben we informatie nodig over je bedrijf en sommige werknemers, eigenaren of begunstigden. Geef ons alle gevraagde informatie en houd het nauwkeurig bij. Als je bedrijf verandert, zoals verhuizen of activiteiten wijzigen, laat het ons weten. We zijn niet verantwoordelijk voor problemen als gevolg van onvolledige of onjuiste informatie.

Het openen van een zakelijke rekening is een wettelijk proces, en daarom vereisen we bepaalde informatie over je bedrijf en de werknemers/eigenaren/uiteindelijke begunstigden. Tijdens het registratieproces zullen we je vragen ons deze informatie te verstrekken. Om in aanmerking te komen voor een bunq zakelijke rekening, moet je een wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf zijn, en je bedrijf moet een bepaalde rechtsvorm hebben (meer informatie hierover vind je op onze website). We staan ook alleen bepaalde rechtsvormen toe (zie ons Together forum voor meer informatie).

We vragen je ons nauwkeurige en volledige informatie te geven tijdens het registratieproces. Als de gegevens van je bedrijf veranderen, is het jouw verantwoordelijkheid om ons zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. Je kunt meer informatie vinden over het registratieproces op ons Together forum. Kijk ook eens op Together voor een overzicht van de documenten die we van je nodig hebben.

In sommige gevallen kunnen we misschien geen rekening voor je openen vanwege onze wettelijke verplichtingen of ons risicobeheerbeleid. Als je ons onjuiste of onvolledige informatie geeft, kunnen we besluiten je account te sluiten. Bepaalde bedrijfsactiviteiten vallen buiten onze risicoappetijt, zoals activiteiten die verband houden met:

  • Cryptovaluta's (behalve crypto-advies);

  • Tabak;

  • Farmaceutica;

  • Edelmetalen en mineralen;

  • Financiële instellingen en andere entiteiten die financiële diensten aanbieden;

  • Casino's, loterijen en andere gokgerelateerde activiteiten;

  • Trustmaatschappijen en gerelateerde entiteiten;

  • Drugs inclusief maar niet beperkt tot softdrugs, harddrugs, synthetische drugs;

  • Onderzoekschemicaliën;

  • Ideologische of politieke activiteiten;

  • Mijnbouw of steengroeven;

  • Olie- en gasindustrie;

  • Vastgoedbeleggingen en ontwikkeling;

  • Wapens en munitie;

  • Entertainment voor volwassenen of het creëren, distribueren of licentiëren van pornografisch of volwassen materiaal;

  • Bedrijven - anders dan financiële dienstverleners - die geld van derden beheren (bijvoorbeeld Stichting Derdengelden,

We zijn hier om te helpen

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij iets, staan we altijd klaar om een helpende hand te bieden.

We zijn hier om te helpen

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij iets, staan we altijd klaar om een helpende hand te bieden.

We zijn hier om te helpen

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij iets, staan we altijd klaar om een helpende hand te bieden.

Probeer bunq 30 dagen gratis

Open je rekening in 5 minuten, met alleen je telefoon en ID.

Probeer bunq 30 dagen gratis

Open je rekening in 5 minuten, met alleen je telefoon en ID.

Probeer bunq 30 dagen gratis

Open je rekening in 5 minuten, met alleen je telefoon en ID.