Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

1. Introductie

Bij bunq vinden we je privacy echt belangrijk. Dit betekent dat we jouw persoonlijke gegevens nooit zullen verkopen of verhuren aan derden zonder jouw toestemming. In deze Privacy- & Cookieverklaring ("Verklaring") kun je lezen welke persoonsgegevens we verzamelen en hoe we deze gebruiken. 

De gegevensbeheerder voor de verwerking van jouw persoonsgegevens is bunq B.V., geregistreerd bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder registratienummer 54992060. Ons adres is Naritaweg 131-133, 1043 BS Amsterdam, Nederland.

Om ervoor te zorgen dat bunq alleen persoonsgegevens verwerkt in overeenstemming met de relevante wetten en regelgeving, heeft bunq een Data Protection Officer (DPO) benoemd. Als je na het lezen van deze Privacy- & Cookieverklaring nog vragen hebt over de verwerking van persoonsgegevens, kun je contact opnemen met onze DPO via privacy@bunq.com. Als je jouw bunq-account wilt opzeggen of andere vragen hebt over je bunq-account, neem dan contact op met onze ondersteuning via de bunq-app of support@bunq.com.

2. Welke gegevens verzamelt bunq

Persoonsgegevens zijn alle informatie die gekoppeld kan worden aan een natuurlijk persoon. We verzamelen jouw persoonsgegevens op verschillende manieren, waaronder:

  • Je deelt ze met ons wanneer je een bunq-account opent; gebruikmaakt van onze producten en diensten; contact met ons opneemt via een van onze kanalen of onze website bezoekt.

  • Uit openbare registers; of derde partijen zoals andere financiële instellingen of overheidsinstanties.

  • Voor de uitvoering van je betalingen kunnen we ook persoonsgegevens van niet-bunq-gebruikers verzamelen.

Een bunq-account openen

Om bunq-accounts te openen, kunnen we de volgende persoonsgegevens verzamelen en verwerken:

  • Identiteitsinformatie: Voornaam en achternaam; geboortedatum, -land en -plaats; nationaliteit; geslacht; 

  • Contact- en adresgegevens: Woonadres; telefoonnummer; e-mailadres;

  • Social security nummers en/of andere belastingidentificatienummers inclusief het type identificatiedocument, de uitgiftedatum en de uitgevende instantie;

  • IBAN van de tegenpartij;

  • Apparaatgegevens (zoals type apparaat, besturingssysteem, IP-adressen en advertentie-ID’s);

  • Cookies en gebruiksgegevens over hoe je onze producten en diensten gebruikt;

  • Correspondentie met bunq en ondersteuningsgegevens (telefoon, chatgesprekken en e-mail);

  • Aanvullende documentatie met betrekking tot het openen van een rekening;

  • Foto van een identificatiedocument gemaakt in de bunq-app;

  • Video-identificatiegegevens.

Gebruik van de bunq-app, websites en andere diensten

Bij het gebruik van onze app, websites en andere diensten kunnen we de volgende persoonsgegevens verzamelen en gebruiken:

  • Voornamen en achternamen, telefoonnummers en e-mailadressen van de contacten in het adresboek van je telefoon; 

  • Locatiegegevens via GPS;

  • Geüploade afbeeldingen/inhoud;

  • Apparaatgegevens van toegevoegde apparaten en API-sleutels;

  • Toegevoegde aliassen (bunq.me-pagina's, telefoonnummers en e-mailadressen);

  • Financiële en bankgegevens, productabonnementen en transactiegeschiedenis;

  • Cookies en gebruiksgegevens over hoe je onze producten en diensten gebruikt;

  • Marketinggegevens (statistieken met betrekking tot onze marketingcampagnes en gegevens om dit te meten);

  • Correspondentie met bunq en ondersteuningsgegevens (telefoon, chatgesprekken, e-mail, stem- en schermopnamen);

  • Activiteit op bunq Together;

  • Achtergrondlocatiegegevens, als je ervoor kiest om onze functie voor kaartbescherming of Travel Assistant te gebruiken

Achtergrondlocatiegegevens worden alleen verzameld met jouw actieve toestemming, met het doel om de functie voor kaartbescherming te activeren (functie die bepaalt of je kaart binnen een straal van 100 km van jou is, waardoor je kunt vaststellen of je kaart gestolen is) of om een Travel Assistant in te schakelen (Gepersonaliseerde tips, om je te assisteren op je reisbestemming).

Authenticatiemethoden op basis van biometrische gegevens, zoals vingerafdrukscans, worden niet opgeslagen, gebruikt of gedeeld in een formaat waarmee we de biometrische gegevens kunnen reproduceren.

Minderjarigen

We verzamelen en verwerken persoonsgegevens van minderjarigen alleen met ouderlijke toestemming wanneer zij bunq-gebruiker worden en onze diensten gebruiken.

Finn

bunq’s AI-bot, Finn,  is betrokken bij het verwerken van vragen van klantenservice: het kan direct reageren op vragen die door gebruikers worden ingediend, maar ook prompts bieden die bunq-ondersteuning kan beoordelen en gebruiken als basis voor respons op de gebruiker.  Finn zal ook vragen van de bunq-gebruiker over hun uitgaven, rekeningen, groepskosten en app-activiteit beantwoorden.

3. Wat is de wettelijke basis voor de verwerking van mijn persoonsgegevens? 

bunq verwerkt je persoonsgegevens in overeenstemming met de relevante wetten en regelgeving op basis van verschillende juridische gronden.

Wettelijke verplichtingen

We verwerken jouw persoonsgegevens om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld om jouw identiteit te verifiëren en bepaalde gegevens te delen met overheidsinstellingen.

Uitvoering van contract

Om onze overeenkomst met jou te behouden en onze diensten goed en veilig te leveren, verwerken we jouw persoonsgegevens. Bijvoorbeeld, we hebben jouw contactinformatie nodig om je te informeren over relevante ontwikkelingen en we bewaren correspondentiegegevens om onze klantenservice te verbeteren.

Toestemming

Omdat we jouw privacy waarderen en we willen dat je een keuze hebt, zullen we je expliciete toestemming vragen voor verschillende functies. Bijvoorbeeld, tijdens het gebruik van de app kun je ervoor kiezen om toegang tot je contactenlijst te geven, om afbeeldingen/inhoud te uploaden of om een publieke bunq.me-link te creëren. Als je toestemming hebt gegeven voor een specifieke functie, heb je het recht om de toestemming op elk moment in de app in te trekken.

Gerechtvaardigd belang

We kunnen bepaalde gegevens ook verwerken wanneer we een gerechtvaardigd belang hebben om dat te doen, bijvoorbeeld om misbruik, fraude en misdrijven te voorkomen en te bestrijden, voor het analyseren van het gebruik van onze producten en diensten met het oog op verbetering ervan, voor informatieveiligheid of om je een betere gebruikerservaring te bieden.

4. Voor welke doelen gebruikt bunq mijn persoonsgegevens?

We gebruiken jouw persoonsgegevens om:

  • Te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit relevante toepasselijke wetgeving en eventuele voorschriften van toezichthoudende autoriteiten of gerechtelijke instellingen;

  • Overeenkomsten met onze gebruikers uit te voeren, bijvoorbeeld voor het verwerken van betalingen, het produceren van bunq-kaarten, het beveiligen van bunq-accounts, identificatiedoeleinden en klantenondersteuning;

  • Meer te leren over het gebruik van onze producten en diensten door analyses uit te voeren voor statistische en strategische doeleinden, zodat we deze kunnen verbeteren;

  • Uitvoeren en personaliseren van (gerichte) marketingactiviteiten via verschillende kanalen en het meten van hun effectiviteit, op basis van je persoonlijke omstandigheden en gebruik van onze producten en diensten;

  • Misbruik, fraude en misdrijven te voorkomen en te bestrijden;

  • De veiligheid en integriteit van de financiële sector, bunq en onze gebruikers te waarborgen;

  • Trainings- en coachingsdoeleinden; 

  • Onze huidige en toekomstige producten te verbeteren.

5. Maakt bunq automatische beslissingen op basis van mijn persoonsgegevens?

Wanneer je de diensten van bunq gebruikt, kunnen er automatische beslissingen over jou gemaakt worden, die zullen bestaan uit profilering.

Je hebt het recht om een handmatige beoordeling aan te vragen van automatische beslissingen. Voor meer informatie, neem een kijkje in de sectie 'Wat zijn mijn rechten?' van deze verklaring.

Automatische beslissingen worden genomen in de volgende processen:

  • Openen van een account

Onze 5-minutenregel wordt mogelijk gemaakt doordat je aanvraag wordt beoordeeld en goedgekeurd/afgewezen door het geautomatiseerde systeem van bunq. 

  • Fraudedetectie

Monitoren hoe onze diensten worden gebruikt om fraude, witwassen van geld en andere misdrijven te detecteren en de voortzetting van misbruik van bunq's diensten te voorkomen.

6. Deelt bunq mijn persoonsgegevens met derden?

Om onze diensten te kunnen leveren, delen we bepaalde persoonsgegevens met derden. We minimaliseren het delen en zorgen ervoor dat deze derden jouw persoonsgegevens met dezelfde zorg behandelen als wij. Met name wordt van derden vereist dat zij passende technische en organisatorische maatregelen nemen om jouw gegevens te beschermen. Dit betekent onder andere dat we gegevensverwerkingscontracten ondertekenen en dat we de standaardcontractbepalingen gebruiken die door de Europese Commissie zijn vastgesteld voor gegevensbescherming.

Zakelijke partner[TRUNCATED FOR BREVITY]

We zijn hier om te helpen

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij iets, staan we altijd klaar om een helpende hand te bieden.

We zijn hier om te helpen

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij iets, staan we altijd klaar om een helpende hand te bieden.

We zijn hier om te helpen

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij iets, staan we altijd klaar om een helpende hand te bieden.

Probeer bunq 30 dagen gratis

Open je rekening in 5 minuten, met alleen je telefoon en ID.

Probeer bunq 30 dagen gratis

Open je rekening in 5 minuten, met alleen je telefoon en ID.

Probeer bunq 30 dagen gratis

Open je rekening in 5 minuten, met alleen je telefoon en ID.